Proactivitatea

Proactivitatea e unul din cele mai des utilizate cuvinte in Curriculum Vitae si reprezinta o atitudine care se deosebeste prin initiativele constante. Desigur, intre a fi proactiv si reactiv exista o diferenta de paradigma insa ambele atitudini sunt folositoare si foarte cautate atunci cand vine vorba de angajatori. Cu toate acestea, cuvantul poate fi folosit nu doar in cazul CV-urilor astfel incat pentru un numar impresionant de persoane este un mod de viata.


"I'm a do-er!"

La baza filmului "Pain & Gain" sta o poveste reala: in anii 90' un infractor a fost prins si intervievat de catre politie iar dupa ce a fost intrebat de ce a savarsit crima respectiva acesta a raspuns "Pentru ca sunt un proactiv si nu un reactiv". Am mentionat aceasta mica intamplare cu scop de fabula caci nu este neaparata nevoie sa faci orice indiferent de consecinte. Un filosof chiar ar putea spune ca infractorul din povestirea de mai sus a fost reactiv fata de consecinte. Astfel, inainte de a adopta acest cuvant si a incerca sa traiesti in acest fel gandeste-te ca a fi proactiv e util doar atunci cand mizezi pe ideile ce iti vor aduce profit in vreun fel.


Instinctul de conservare

Sociologii si antropologii au analizat cateva trasaturi umane native si au descoperit ca instinctul de conservare impune tuturor oamenilor tendinta de a se odihni sau de a fi neproductivi. Asadar, in totala antiteza cu acest instinct, tendinta de a avea initiative mereu va fi intotdeauna parte a unui conflict intern.

Cum sa imbunatatesti relatia clientilor cu firma pe care o ai

Indiferent de domeniul de activitate al firmei, se intampla de multe ori ca persoanele care apeleaza la serviciile pe care le oferi sa nu cunoasca termenii de specialitate. In acelasi timp, angajatii tai au, in mod normal, anumite specializari bine definite astfel incat nu poti sa le dai task-ul de a participa activ in imbunatatirea relatiei clientilor cu firma. Asadar, cel mai benefic pentru fluxul de activitati al tuturor persoanelor implicate in compania ta ar fi sa ameliorezi si sa usurezi procesul pe care clientii il au atunci cand apeleaza la tine. In engleza, acest termen este definit ca “user-friendliness” si se refera modul in care cineva interactioneaza cu serviciile companiei tale. Mai jos am detaliat cateva idei de care te-ai putea folosi in acest sens.


Ingrijeste-te de relatia cu celelalte companii 

Printre cei mai importanti actori din cadrul afacerii tale sunt celelalte firme cu care ai de-a face. Desemneaza o persoana de incredere sau ocupa-te chiar tu de cei mai importanti parteneri. Nu ai de ce sa pierzi contacte importante deoarece nu a avut cine sa mearga la o intalnire periodica. Acesti clienti B2B pot sa iti ofere oportunitati reale de dezvoltare, preturi speciale sau alte avantaje greu de obtinut in alte moduri.


Tine cont de clientii obisnuiti

Atunci cand produsele si serviciile tale sunt adresate consumatorilor individuali este necesar sa te uiti la toate punctele de contact si sa le imbunatatesti. Desi greu de pus in practica, ameliorarea felului in care clientii privesc afacerea ta sta la baza relatiei de incredere cu acestia.


Pune-ti ideile in practica

Cel mai eficient e sa faci in asa fel incat sa ai un departament care se ocupa doar de aceste probleme. De exemplu, poti sa usurezi munca acestui departament in asa fel incat ei sa se ocupe doar de problemele care nu pot fi rezolvate urmand cativa pasi in mod direct. Mai exact, asigura tipizate pentru diferite proceduri si metode pe care trebuie sa le indeplineasca baza de clienti cum ar fi avize pentru insotirea marfii, bonuri de predare/cumpare, borderouri sau orice alte acte necesare. Astfel, durata in care acestia ar fi ocupat timpul unui angajat care sa le explice ce sa faca este redusa la minimum.

Acesta e doar unul din sumedenia de moduri in care poti imbunatati imaginea firmei tale asa ca nu uita sa continui sa dezvolti relatia cu baza de clienti pe termen lung.